Kajak

Sport for alle – hele året!

I Kajakklubben Neptun er kajakken omdrejningspunktet for vores træning, hyggeture og sociale samvær.

Vi har en lang række tilbud for klubbens medlemmer, der sikrer, at alle kan holde sig i gang sommer og vinter – uanset niveau.

Der er mulighed for at vægttræne, svømme, løbetræne, deltage i orienteringsløb og naturligvis at ro kajak. I Neptun ror vi i Tur- og Kapkajakker. Klubben råder over en del forskellige kajakker, så man har mulighed for at vælge kajak efter vejr- og vindforhold, samts ens lyst til at udfordre sig selv.

Udover ovennævnte, har vi også mange sociale aktiviteter, spredt ud over alle ugedage.

Morgenrotur
Et af de smukke tidspunkter at ro, er om morgenen i solopgangen

Hvordan foregår træning

Kajakroning kan dyrkes alene eller sammen med andre. I Kajakklubben Neptun har man mulighed for begge dele.  Man kan ro med faste romakkere/hold, eller lidt på kryds og tværs. Det er én af fordelene ved at være i en klub.

Man kan som sagt også vælger at ro alene og nyde det at være på vandet og i naturen med sig selv. Det kan virkelig noget, at sidde der på vandet og nyde naturen omkring sig.

Amagerværket i let dis
I Kajakklubben Neptun har vi både faste aktiviteter og mange løse aftaler på kryds og tværs

Vi lægger vægt på både sport/motion/bevægelse og det sociale samvær, der er det kit, der binder os sammen som klub.

Alle, uanset rokompetencer har mulighed for at deltage i de forskellige aktiviteter. Nogle af de faste sommeraktiviteter beskrives nedenfor.

Mandagsholdet, ror mandag - tidspunkt afhænger af årstid. Her er plads til alle og der roes typisk nogle programmer, det styrker konditionen og hastighed i kajakken. Der er typisk en person der svinger taktstokken i roprogrammet og så følger man bare med de andre. Ind i mellem træningspas er der også tid til social snak. Træningen afsluttes ofte med en kop kaffe/the.

Amager Strandpark Rundt

Fortsætterne, ror tirsdage. Fortsætterne er en gruppe, der er med til at sikre, at både nye og erfarne roere, har en mulighed for at ro sammen med andre Fokus er på socialt samvær og tekniktræning. Udgangspunktet er hyggeroning for alle niveauer.
Undervejs på roturen, som typisk går til ”hullet”, er der indlagt nogle øvelser. Øvelserne er med til at  forbedre både teknik og kondition. Det er vigtigt at træne teknik, fordi du bliver en bedre roer, og du får bedre kontrol over kajakken.

At bevæge sig og at befinde sig på vand, der altid ændrer sig, betyder, at man får energi  og som mange siger, man bliver Glad i låget af at ro.
Formålet med øvelserne er at træne blandt andet balance for at blive lidt mere sikker i kajakken så man får lidt mere sjov ud af den tid man bruger på at ro kajak. Man kan lave mange sjove udfordringer i en kajak og når der afholdes vand-øvelser på de varme sommerdage kan vi være op til 30 roere der vel nærmest svømmer rundt med kajakkerne

På vej til Lagunen
På vej ind i Lagunen - Amager Strandpark

Rundbane / Handikap, Onsdag er den ugentlige klubdag, som er kombineret med et løb for klubmedlemmer. Her kan man både få Tafprøvet sit konkurrencegen, men selve konkurrencen gælder om at forbedre sin egen tid. Og at have det sjovt sammen. Alle kan deltage i løbet. Løbet afsluttes med at der tændes op i grillen og vi spiser sammen.

Weekendroning: Ofte er mange ude og ro i weekends alene eller i mindre og større grupper. Nogle har faste aftaler, andre aftaler spontant fra gang til gang.

Kajakture: Fortsætterholdet arrangerer ture til andre lokaliteter, Københavns Havn, Mølleåen, Roskilde Fjord mm, cirka en gang per måned i sommerperioden. Herud arrangeres der weekendture og deltagelse i stævner rundt i landet.

Fortsætterholdet på tur

Klubaften: Onsdag er klubaften, vi mødes kl. 18. I sommerperioden for at ro rundbane/handicap om vinteren for at træne, løbe, gå. Efterfulgt at en god snak.

Vinteraktiviteter: Om vinteren er klubhuset basis for rigtig mange aktiviteter. Mange benytter sig af klubbens træningslokale, her er det folk i gang, formiddag, eftermiddag og aften. Nogle vinterbader og går i sauna. Nogle ror fortsat om vinteren. Nogle aftaler løbeture, andre deltager i orienteringsløb. Klubben har booket tid i svømmehal, og de unge har træningstid i kommunens sportshaller.

Bemærk at den bedste måde at holde sig helt ajour med tilbuddene er opslagstavlerne i klubben og aktivitetskalenderen på klubbens hjemmeside.

Mange ting opstår lidt spontant og annonceres på hjemmesiden, på vores Facebook side eller via opslag i klubben.

Alle er velkomne uanset niveau! Tiderne på aktiviteterne betyder, at man er omklædt og går på vandet på det angivne tidspunkt.

Træningstider

Mandag